Graviditet

Sundhedsstyrelsen har på deres hjemmeside information til dig der overvejer eller som er blevet gravid. Du kan læse deres vejledning her.

 

Inden du bliver gravid

Planlægger du snart gerne at ville være gravid, anbefales det at du starter op med et dagligt tilskud af folsyre. Folsyre findes i de fleste almindelige vitaminpiller.
Desuden bør du kontakte egen læge hvis du bruger fast medicin, for måske skal medicinen ændres inden en graviditet.

 

Når du er blevet gravid

Det tilrådes at du spiser en almindelig sund og varieret kost.

 

Når du er gravid, bør du tage tilskud af:

  • folsyre
  • d-vitamin
  • jern
  • kalk, gennem maden eller som kalktilskud, hvis du ikke spiser mælkeprodukter.

 

Multivitamintablet

Det er vigtigt at spise en almindelig sund og varieret kost både før, under og efter graviditeten. Kosten kan med fordel suppleres med en helt almindelig Multivitamin-mineraltablet dagligt.

 

Folsyre

Folsyre er et B-vitamin, som forebygger misdannelser af barnets hjerne og rygmarv. Folsyre spiller en vigtig rolle, når barnets centralnervesystem bliver udviklet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du tager 400 mikrogram (µg) folsyre hver dag i form af en folsyretablet eller en multivitamintablet. Tilskuddet bør tages allerede fra graviditeten planlægges og ved uplanlagte graviditeter fra graviditeten opdages og bør fortsættes til og med 12. graviditetsuge. Efter 12. graviditetsuge er der ikke længere effekt af folsyre i forhold til rygmarvsbrok.
Med den anbefalede dosis er der ikke fare for overdosering.

Sundhedsstyrelsen anbefaler endvidere, at kvinder, der

tidligere har været gravide med et barn med rygmarvsbrok samt kvinder, der selv eller hvis partner har en rygmarvsbrok, indtager et tilskud af 5 mg. folinsyre dagligt

Folsyre kan købes i håndkøb på apoteket.

 

D-vitamin

Mange af os har et lavt D-vitamin niveau især i vinterperioden, da D-vitamin optages i huden under påvirkning af solens stråler. D-vitamin fremmer optagelsen af calcium og knogleopbygningen og er et vigtigt supplement til dig og dit barn i graviditeten.

 

Du bør tage:

  • et dagligt D-vitamintilskud på 10 mikrogram gennem hele graviditeten.

 

Jern

Der er risiko for at du som gravid udvikler jernmangelanæmi sidst i graviditeten, det anbefales derfor at du tager jerntilskud. Jern bruges bl.a. til at danne røde blodlegemer.

 

Der anbefales:

  • Et dagligt jerntilskud på 40 – 50 mg ferrojern fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten.

 

Kalk

Kalk er vigtigt for den gravides og det ufødte barns knogler. Kalk fås nemmest gennem mælk og mælkeprodukter. Det anbefales, at du indtager tilstrækkelig kalk ved at:

  • drikker eller spiser ½ liter mælkeprodukt om dagen

 

Har du ikke et tilstrækkeligt indtag af mælkeprodukter, anbefales der som supplement et dagligt tilskud af kalk på 500 mg daglig gennem hele graviditeten.

Sunde vaner før, under og efter graviditet http://www.sst.dk/publ/Publ2010/CFF/Graviditet/Sunde_vaner_2010.pdf